torstaina, tammikuuta 17, 2008

Mietteitä NJ-tuomarikoulutuksesta

Kuten paljastin jo 12.12.07, hakeuduin sitten NJ:n tuomarikoulutukseen. Koulutus on nyt edennyt johonkin koevaiheeseen, en ole pysynyt laskuissa mukana miten moneen eri osioon olen jo lähettänyt vastaukset. Mutta tämä uusin on jo huomattavasti hankalampi, kyllä minä noista rakennearvosteluista selviän, mutta nyt täytyy sitten alkaa laskea jaettavia LKV-sijoja, BIS-palkintoja ja muuta yhtä penseätä. En kyllä haluaisi tässä vaiheessa luovuttaa, mutta minua alkaa nyppiä nuo irtosertit ja MVA-sertit ja miten monta niitä voi jakaa ja miten paljon pitää olla osallistujia ja rotuja ja mitä jos joku BIS-hevonen saakin irtosertin jne jne jne. Aaargh! Menee hermo!!

Minua kyllä kovasti epäilyttää tuo NJ-tuomarin työ. En epäile sitä, ettenkö osaisi rakennetta arvostella ainakin jollain tasolla, mutta jospa olenkin liian ankara? Jos jaan liian vähän sertejä, KUMA- ja JS-merkintöjä? Jos olen liian kriittinen sertien kanssa? Jos minun ja muiden tuomareiden näkemykset eivät aina kohtaa?
Tai jos en huomaa esim. varsaluokissa katsoa ikääntymistä ja sitä että se on kunnossa ja merkitty oikein? En ole omissa näyttelyissäni koskaan noita ikääntymisasioita jaksanut seurata, jos joku ilmoittaa hevosensa varsaluokkaan, en sitä sen tarkemmin syynää läpi vaan luotan että kyllä omistaja tietää minkä ikäinen hänen hevosensa on.
Saako NJ-tuomari huomautella liian isoista kuvista? Saanko hylätä hevosen, jos sen "hieno" kuvagalleria on kyhätty kokoon Java Scriptillä eikä se toimi minun selaimellani? Saanko hylätä jos sivut ovat ruuhkassa vai pitääkö minun jättää arvostelu kesken ja kokeilla myöhemmin (jolloin minulla ei tietenkään ole aikaa)?

Joojoo, kannattaisi kysyä varmaankin ylläpitäjältä näitä. Tai sitten suosiolla irtisanoutua koko hommasta. No, ei ehkä.

Ei kommentteja: