tiistaina, tammikuuta 25, 2011

Virtuaaliwiki

En tiedä onko kukaan vähänkään missään foorumeissa palloileva harrastaja voinut välttyä kuulemasta Virtuaaliwikistä. No, oli tai ei, parasta mainostaa tuota mainiota sivustoa täälläkin. Sillä tuo on luultavasti paras idea kolmeen vuoteen (reilu kolme vuotta sitten älysin ruveta pitämään tätä blogia, se ehkä yltää idean nerokkuudessa edes lähelle samaa tasoa kuin vw), mitä virtuaalimaailmassa on nähty.

Olen harrastanut virtuaalihevosia 10 vuotta ja noin 8 viimeistä vuotta olen ollut sitä mieltä, että on suuri vääryys, kun virtuaalimaailman historiaa ei kirjoiteta talteen millään tavoin. Ei talleja, ei hevosia, ei ihmisiä, ei tapahtumia, ei ajankohtia. Minusta historia ja sen edes osittainen tunteminen olisi kovin tärkeätä myös virtuaalimaailmassa. Tai en minä muista tiedä, mutta minulle se luo jonkinlaista jatkuvuuden tunnetta. Lisäksi on eittämättömän hienoa, että jokin sukulinja on pysynyt niin epävarmassa ja hatarassa paikassa kuin virtuaalimaailma elossa esimerkiksi vuosikymmenen. Ja onhan siinä toki omanlaistaan nostalgiaa muistella niitä vanhoja talleja ja hevosia.

Itsehän olen yrittänyt omalta pieneltä osaltani pitää jotain tietoja menneestä tallessa. Tätä on ihan selvästi esimerkiksi virtuaalihistoriani, Vippos-artikkelini ja VATYn historiaosuus sekä kadonneiden hevosten sivusto. Eikä toki sovi unohtaa alunperin S:n aloittamaa linkkilistaa vanhoista tennesseenwalkereista ja niiden nykysijainneista.

Myös VW:hen olen jo saanut jotain pientä kirjoitetuksi nimenomaan historiasta: Marinea, Gin - kasvattajatunnus, Ionic sekä tehnyt muutamille muiden tekemille sivuille lisäyksiä ja korjailuja. Enkä tietysti voinut pitää näppejäni erossa värigenetiikkasivusta...
Paljon sanottavaa olisi kuitenkin vielä. Ahaltekille pitäisi kirjoittaa oma rotusivunsa, malliksi sopii quarterin rotusivu, jonka kanssa Stina on tehnyt pelottavan perusteellista työtä. Myös RBSH:n sivu saattaisi kaivata minun kädenjälkeäni. Samoin terskinhevoset, knabstrupit, kalliovuortenponit, nyt ensimmäiseksi mieleen tulevia mainitakseni.

Mistä, voi mistä saisi vuorokauteen edes pari tuntia lisää aikaa?

Ei kommentteja: