Toivottavasti ette pelästy virallista ja kankeata otsikkoa. Tämä teksti on käännetty viime keväänä tekemästäni blogipostauksesta, jonka kirjoitin erästä kouluprojektia varten. Projektin tarkoituksena oli suunnitella graafinen esitysmalli erään ohjelman antamille tuloksille ja tehdä tästä tulossivusta mahdollisimman käytännöllinen. Varsinaisesti kyseessä ei siis ollut webbisivu, mutta käytettävyysasioita tutkiessani törmäsin myös internet-sivujen käytettävyyteen ja soveltuvin osin nekin periaatteet toimivat meidän projektissa.
Suomenkielistä taustatietoa katseenseurannasta: Merja Lahtinen: Katseenseuranta (pdf)
Kun puhutaan käytettävyydestä ja käytettävyystutkimuksesta, yksi erityisen kiinnostava tutkimusalue on katseenseurantatutkimus. Niissä käytetään erityisiä katseenseurantalaitteita, jotka tutkivat nimensä mukaisesti koehenkilön silmien liikkeitä. Kun tieto silmien liikkeistä yhdistetään katsottuun nettisivuun, tulos kertoo miten käyttäjä silmäilee sivua ja mitkä ovat ne elementit, jotka kiinnittävät huomion.
F-kuvio esiintyy useissa artikkeleissa. Sen mukaan käyttäjän silmä tekee F-kirjaimen muotoisen kuvion: ensin huomio kiinnittyy vasempaan yläkulmaan ja sitten katse kulkee horisontaalisesti kohti oikeaa yläkulmaa. Sitten katse palaa takaisin vasempaan reunaan ja pysähtyy keskelle (vertikaalisesti) ruutua ja käy ruudun keskikohdilla. Viimeisenä on lyhyt vilkaisu vasempaan alakulmaan. Tämä tarkoittaa sitä, että oikea alakulma saa tuskin minkäänlaista huomiota ja tärkein kohta on vasen ylänurkka (tämä luultavasti toimii vain kulttuureissa, joissa käytetään vasemmalta oikealle ja ylhäältä alas kulkevaa kirjoitusjärjestelmää).
Toinen kiinnostava löytö oli se, että tekstillä on kuviteltua tärkeämpi rooli huomion kiinnittämisessä. Tämä perustuu Stanford-Poynterin tutkimukseen (lähde, valitettavasti alkuperäiset linkit tuloksiin eivät enää toimi).
Yhteenveto useista katseenseurantatutkimuksista on melko yksinkertainen: 23 lyhyttä vinkkiä käytettävyyssuunnittelijoille (alkuperäinen artikkeli löydettävissä Wayback Machinella).
Lisää luettavaa:
Jacob Nielsen: Eyetracking Study of Web Readers
Jacob Nielsen: How Users Read on the Web
Eric Rowell: Eye Movement Patterns in Web Design
Mark Harvey: Controlling users’ Eye Movement in a Website – How & Why
Loppuun vielä suomennos viimeisessä kappaleessa mainitusta linkistä "23 lyhyttä vinkkiä käytettävyyssuunnittelijoille":
1. Teksti kiinnittää huomiota ennen grafiikoita.
2. Ensimmäiseksi katse kohdistuu vasempaan yläkulmaan.
3. Käyttäjät katsovat ensimmäiseksi vasemman yläkulman ja muutenkin sivun yläosan ennen kuin siirtyvät alemmas ja oikealle.
4. Käyttäjät ignoroivat bannerit.
5. Koristeelliset (fancy) muotoilut ja fontit ignoroidaan.
6. Ilmoita luvut numeroina.
7. Kirjasinkoko vaikuttaa katsomiskäyttäytymiseen.
8. käyttäjät katsovat alaotsikkoa vain, jos se kiinnostaa heitä.
9. Käyttäjät yleensä vain silmäilevät sivun alemmat osat.
10. Lyhyet kappaleet ovat parempia kuin pitkät.
11. Yksipalstaiset formaatteihin katse kiinnittyy paremmin kuin monipalstaisiin.
12. Mainokset sivun yläosassa ja vasemmalla puolella saavat suurimman osan huomiosta.
13. Mainokset, jonka on sijoitettu tärkeimmän sisällön viereen nähdään useimmin.
14. Tekstimainokset kiinnittivät eniten huomiota testatuista tyypeistä.
15. Isot kuvat kiinnittävät huomiota.
16. Selkeät kasvot kuvassa kiinnittävät huomiota.
17. Otsikot kiinnittävät huomiota
18. Käyttäjät käyttävät paljon aikaa menujen ja painikkeiden katsomiseen.
19. Listat kiinnittävät huomiota pidempään.
20. Pitkiä tekstilohkoja vältellään.
21. Muotoilu voi kiinnittää huomiota.
22. Valkoinen tila on hyvä asia.
23. Navigointi toimii paremmin jos se on sijoitettu sivun yläreunaan.
–S
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti