lauantaina, joulukuuta 21, 2013

Joulukalenteri 21: hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointi (Search Engine Optimization) tarkoittaa juuri sitä, mitä nimi sanoo: tietyt asiat nettisivuilta muutetaan sellaisiksi, että hakukoneet löytävät ne helposti, osaavat yhdistää ne oikeisiin hakusanoihin ja mielellään vielä niin, että sivu näkyy hakutuloksissa mahdollisimman ylhäällä. Käytännössä tämä teksti on suomenkielinen lyhennelmä Googlen tarjoamasta ohjeesta Search engine Optimization Starter Guide. Kyseinen dokumentti on kirjoitettu tietysti vain Googlea ja sen hakukonetta varten, mutta suunnilleen samoilla periaatteilla toimivat myös muut hakukoneet ja niiden robotit ja toisaalta Google nyt on ylivoimaisesti maailman johtava hakukone, niin että sitä varten kannattaa erityisesti optimoidakin.

Ensimmäiseksi täytyy kuitenkin huomauttaa, että nettisivut tulee tehdä tietenkin käyttäjiä varten, ei hakukoneita varten ja kaikkein vähiten sivujen omistajaa itseään varten. Useimmat näistä ohjeista saattavatkin kuulostaa tutuilta eikä ihme: niissä on hyvin paljon samoja teemoja kuin Virginian toistakymmentä vuotta jatkuneissa käytettävyyssaarnoissa. Ne vain ovat hyviä periaatteita, ei siitä mihinkään pääse.

Title
Title-tagi tulisi olla aivan jokaisella sivulla eikä sitä saisi jättää tyhjäksi! Tämän lisäksi sen tulisi olla uniikki, kuvaava, ja lyhytkin vielä. Title on se, joka näkyy hakutulosten ns. otsikkona ja on ihan eri asia, lukeeko otsikkona "Julian Justus" tai "1. polvi, 2. polvi...". Tämän takia on myös hyvin, hyvin suositeltavaa käyttää titlessa sanaa "virtuaalitalli" tai "virtuaalihevonen", jos niistä on kyse vaikkei VRL sitä vaadikaan (taisi kuitenkin suositella).
Titleä käytetään myös sivujen indeksointiin, joten se on tärkeä paitsi hakijan, myös hakurobottien kannalta.

URL
Toinen asia, mikä hakutuloksissa näkyy, on sivun URL ja sekin kertoo käyttäjälle paljon. Tähänkin voin antaa esimerkin, jossa haetaan virtuaalihevosta nimeltä Julian Justus: kumpi URL houkuttelee klikkaamaan enemmän, "www.virtuaalitalli-julia.net/julian-justus.html" vai "www.tpu.fi/~eesita/BREEDS/omat/vtj/01.html"? Kummasta voisit kuvitella löytäväsi hevosen sivun? Kyllä, nämä ovat ihan yksinkertaisia, jokapäiväisiä ja maalaisjärjellä käsitettävissä olevia asioita, ei suinkaan mitään rakettitiedettä. URL:ssa pitäisi siis käyttää sanoja, hakijan lisäksi sanoja ymmärtää myös hakurobotit.

Meta-tagi
Head-tagin sisään kuuluu titlen lisäksi myös meta-tagi. Sillä on paljon erilaisia atribuutteja, mutta tärkein on description, joka puolestaan hakukoneelle ja sitä kautta kävijälle lyhyen kuvauksen sivun sisällöstä. Tagin tulisi näyttää tältä:
<META NAME="description" CONTENT="Virtuaalihevonen Julian Justus">
Meta-kuvauksen sisältö näkyy myös hakukoneen tuloksissa käyttäjälle. Senkin pitäisi olla uniikki ja kuvata mahdollisimman tarkasti, vaikkakin lyhyesti, mitä sivu pitää sisällään. Edelläoleva esimerkki on oivallinen myös sen takia, että se sisältää paitsi kuvauksen sivun sisällöstä, myös sivun kaksi tärkeintä avainsanaa: "Julian Justus" ja "virtuaalihevonen". Tästä hakurobotit tykkäävät.
Jos meta-tagia ei ole, hakutuloksissa näkyy sivulla olevan tekstin alkuosa.

Navigointi
Helppo, selkeä navigointi on myös sellainen asia, joka auttaa kävijöitä ja hakurobotteja. Nimittäin samoin kuin ihmiset, hakurobotit seurailevat linkkejä. Tämän takia navigaation luomisessa ei tulisi käyttää ns. "vaikeita" tekniikoita, kuten flashia tai java scriptiä, hakukoneet nimittäin eivät välttämättä tajua näitä. Ihan yksinkertaiset tekstilinkit ovat parhaita.
Yksi tärkeä tekijä on informatiivinen 404-virhesivu. Jos ei muuta, sen pitäisi tarjota ainakin linkki sivuston pääsivulle. Kauniit kuvat tai muka-vitsikkäät tekstit eivät auta ketään.

Sisältö
Tässäkin asiassa käyttäjät ja hakurobotit tykkäävät samanlaisista asioista: helposta luettavuudesta, kieliopillisesta oikeellisuudesta, ja selkeästä, hyvinorganisoidusta rakenteesta. Sisällön pitäisi myös olla uniikkia ja mielellään tuoretta: Google kuulemma tykkää säännöllisesti päivittyvistä sivustoista ja jättää helposti vähemmälle huomiolle ne, joita on viimeksi muokattu vuonna 2005.

Sisältöön liittyvät myös otsikot. Niitäkin pitäisi osata käyttää loogisesti ja järkevästi. Ideaalitilanteessa jokaisella sivulla pitäisi olla yksi ja vain yksi ykköstason otsikko (h1) ja sen alla otsikkotasojen pitäisi olla loogisessa järjestyksessä: ykköstason alla kakkostason otsikoita, kakkostason alla kolmostason otsikoita jne. Eli vaikka näin:
H1
 | H2
 |  | H3
 |  | H3
 |  | H3
 | H2
 |  | H3
 |  |  | H4
 |  |  | H4
 | H2

Linkit
Navigoinnin yhteydessä näistä jo mainittiinkin noin sivumennen, mutta hakurobottien kannalta tekstilinkit ovat kaikkein parhaita. Linkkitekstien pitäisi olla mielellään lyhyitä ja ytimekkäitä, mutta kuvata sitä, mihin linkki vie. Kaikenlaiset Klikkaa tästä! ja mene tänne -linkit ovat ehdottoman huonoja, joista on kovin vähän iloa kellekään.
Ja muistipas Googlekin mainita, että linkkien pitäisi erottua muusta tekstistä kunnolla. Tästä ei hakukone tietysti tajua mitään, mutta käyttäjät sitäkin enemmän.

Kuvat
Hakurobotit eivät oikein tajua kuvia, joten kuvissa pitäisikin olla aina kuvaava, lyhyt alt-teksti. Erityisen tärkeätä tämä on silloin, jos kuvaa käytetään linkkinä (mikä taas ei ole suositeltavaa). Myös kuvan tiedostonimen olisi hyvä olla sekä lyhyt että kuvaava.

Mutta mites virtuaalimaailma?
Miten tämä kaikki nyt sitten soveltuu virtuaalimaailmaan? Hakukoneoptimointi kun on erityisen tärkeätä yrityksille ja kovin hyödyllistä myös erilaisille järjestöille, kouluille ynnä muille. Virtuaalitallien puolella tämä ei ole niin kovin kriittinen asia, vaikka tietysti onhan se kiva, että Google löytää kateissa olleen virtuaalihevosen sivun ja listaa sen hakutuloksissa mahdollisimman ylös, että sen bongaa sieltä heti. VRL:n rekisterisivut ovat hakutuloksissa yleensä hyvin korkealla, oman näppituntumani mukaan ihan kärkipäässä, heti ensimmäisenä tai viimeistään toisena.
Mutta kuten kirjoitin ylempänä, suurin osa näistä ohjeista on ihan nettisivujen peruskäytettävyysasioita, jotka pitäisi olla kunnossa vaikkei haluaisi sivujensa näkyvän hakukoneiden kautta lainkaan. Lisäksi näiden asioiden tietämisestä on paljon hyötyä ja iloa silloin, jos tekee jotain muitakin nettisivuja. Kannattaa lukea tuo lähdedokumentti huolella läpi, jos asia kiinnostaa enemmän. Netistä löytyy myös paljon muuta tietoa aiheesta.

- S

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti