keskiviikkona, joulukuuta 14, 2022

Joulukalenteri 14: Ionic-metodi, mitä sille kuuluu?

Viitisen vuotta sitten keksin jonkinlaisen viisastenkiven siihen, miten selvitä hengissä suurtallin kanssa: käsittelen rodun kerrallaan läpi. Eihän siihen mennytkään kuin reilu vuosikymmen... Jos kiinnostaa enemmän lukea, niin vuodelta 2017 on parikin blogipostausta, joissa kerron tarkemmin asiasta, Uusi työskentelytapa Ionicin kanssa ja Ionicin kuulumiset. Tällä metodilla olen nyt mennyt tosiaan reilun viisi vuotta, mutta se on vähän hioutunut tässä matkan varrella.

Pari vuotta sitten tuo metodi alkoi sakata pahasti, sillä vuoroon tuli rotuja, joiden kasvatit olivat syntyneet sillä hetkellä tulevaisuudessa. En yleensä halua tehdä kasvateille sivuja ennen niiden syntymää, koska siitä seuraa yleensä vain harmia ja ikävyyksiä. Joten minun piti keksiä jotakin muuta tekemistä. 

Päätin ottaa kasvattilistaa sarvista kiinni ja aloin tehdä oikein urakalla sivuja suunnitelluille kasvateille aikajärjestyksessä, kuten olin aiemminkin tehnyt. Reilussa vuodessa sain valmiiksi kaikki jäljellä olevat vuosien 2017-20 kasvatit ja tämän vuoden aikana olen tehnyt sivuja viime- ja tämänvuotisille kasvateille. Samoin kohnasin läpi arabikasvattien listaa enkä unohtanut ahaltek-varsojakaan. Nythän minä pääsin lokakuussa keulimaan jo, että Ionicin pääkasvattilistalla mennään jo tämän vuoden loppukesässä, arabeillakin tämän vuoden puolella ja ahaltekitkin olen saanut tälle vuosikymmenelle jo. Ja anekdoottina kerrottakoon, että pahimmillaan Ionicin pääkasvattilistan tiedostolla oli pituutta yli 15000 riviä, nyt vain 7000 riviä.

Tuon metodin suhteen olen luopunut tiukoista aikatauluista ja järjestyksistä. Valikoin yleensä seuraavan käsittelemäni rodun sen mukaan, minkärotuinen varsa kasvattilistalla on seuraavana ilman omaa sivua ja sen jälkeen teen kaikille sen rodun kasvateille sivut. Sen jälkeen sitten jatkan mallin mukaan, että katson läpi rodun tilanteen, lopetan vanhoja hevosia ja suunnittelen uusia kasvatteja. Osittain tämän takia tässä syksyn mittaan on lähtenyt aika monta myynti-ilmoitusta Keskustaan. Kunkin rodun kohdalla menee aina se määrä aikaa kuin menee ja jos ei satu nappaamaan, niin sitten siirryn seuraavaan rotuun.

Yksi seuraus tästä on se, että olen viime aikoina keksinyt Ioniciin aika paljon uusia hevosia, ei vain niitä askellajirotuja, joista mainitsin kesän päätteeksi. Kas kun aika moni rotu kaipaa vähän uutta verta. Tietenkin voisin ostaakin hevosia muilta harrastajilta ja olen yrittänyt sitä tehdäkin, mutta kun rodut ovat sieltä eksoottisemmasta päästä, niin se ei ihan aina onnistu edes. Ja jos totta puhutaan, niin onhan ostamisessa aina oma vaivansa, sen oman tuontihevosen saa heti, kunhan vain on päkistänyt nimen päästään. Laiska mikä laiska.

Mitäs jatkossa? No, en näe mitään syytä lähteä tätä muuttamaan tai tekemään jotakin toisella tavalla, niin että tällä mennään.

Ei kommentteja: