lauantaina, elokuuta 30, 2008

Ahaltek-kasvattajan ylpeys

Hyvää päivää. Saanko esitellä Gin Ahaltekin uusimman sivut saaneen kasvatin, ori Gin Hyperbolin. Koska kuvaa ei vielä ole, pyydän kiinnittämään huomiota oriin sukuun.

Niin, pikku-Hyperille on merkitty täydet 5 polvea sukua eikä suku suinkaan pääty siihen. Sillä on monin paikoin sukua kuusikin polvea, jotkut linjat menevät sitäkin pidemmälle, 7. tai jopa 8. polveen. Mutta meillä kiinnitetään huomiota vain viiteen ensimmäiseen polveen.
Näissä 5:ssä polvessa on yhteensä 62 hevosta. Arvaattekos miten monta näistä hevosista on joko minun kasvattamia, minun tuomia tai muuten vain minun omistamia? Katsotaanpas.

Gin-hevosia on suvussa 22 kappaletta, kaikissa polvissa. Molemmat vanhemmat, toisessa polvessa 3 kappaletta, kolmannessa polvessa myös 3 kappaletta, neljännessä polvessa 9 kappaletta ja viidennessä 5. Näistä iso osa on sellaisia, jotka ovat olleet minun (tai Sirpan) omistuksessa syntymästään kuolemaan asti, mutta on joukossa joitain poismyytyjäkin kasvatteja.
Minun tuomia hevosia on 5 kappaletta, iiiie Zaragush, iieie Mele-Ischau, eiee Wiktorina ja sen vanhemmat Suwulgan ja Witrina.
Muiden kasvatteja ja tuonteja olen omistanut tuosta suvusta 15 kappaletta, niin paljon etten viitsi lähteä kaikkia luettelemaan.
Yhteensä siis 42 hevosta 62:sta on jollain tavoin ollut tekemisissä minun kanssa. Tekee aika ison prosentin.

Mitä tämä sitten tarkoittaa? Sitä että olen todellakin tehnyt pitkän uran virtuaali-ahaltekien kanssa ja sitä, ettei työ ole mennyt hukkaan. Kun näen omia kasvattejani nuorien hevosten 4. tai 5. polvessa, olen tyytyväinen: niin ne vain vanhatkin kasvatit jatkavat sukuaan vielä vuosienkin jälkeen eivätkä ole kadonneet bittimaailman hämäriin. Eihän meikäläisen kasvatit mitään huippuhevosia ole nykyisten vaatimusten mukaan, ei ole kisakalentereita, ei ktk- tai laatuarvostelupalkintoja, mutta niiden nimiä kannetaan hevosten sukutauluissa vielä vuosien kuluttua niiden omasta syntymästä ja kuolemasta. Ja se on helevetin paljon enemmän kuin mihin useimmat virtuaalihevoset pystyvät.

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Voi kun kaikki kasvattajat jaksaisivat panostaa yhtä paljon omiin kasvatusprojekteihinsa... Hieno saavutus, täytyy kyllä myöntää ja vielä onnitellakin! Tässä rupeaa toivomaan ihan itsekin näkevänsä joskus päivän, jolloin kasvattaa hevosen suku täynnä omia hevosia. :)

Kerppa kirjoitti...

On kyl hieno <3 Noissa viidessä polvessa oli jopa 15 mun kasvattia, vaikka toiminta on paljon pienimuotoisempaa. Lisäks mä oon miettiny sitä, et jos tei vain haluatte, niin voisitte viedä noista mun tekeistä teille ainakin "vuokralle" ne ketkä haluatte. Tällä hetkellä ei vaan jaksa innostus riittää niihin asti.

(itkuparku)